Het was al een feit en nu zelfs bijgestaan door de zon .. het is zomer! Je bent waarschijnlijk al lekker van je vakantie aan het genieten of thuis, lekker aan het luieren in de tuin of al globbetrottend de wereldbol aan het ontdekken. Heb je geen vakantie, heb je deze nog tegoed of heb je er al van genoten op een ander moment? Er is genoeg leuks en moois te bedenken om je zomerse dagen mee te vullen – en ook niet geheel onbelangrijk, je vitamine D aanmaak een boost te geven en je op te laden voor een nieuw jaar.

Het zomer seizoen heeft veel goeds te geven, maar is ook een seizoen om extra aandacht te besteden aan jezelf. Van binnen en van buiten, want immers; echte schoonheid zit van binnen. De laatste officiële hittegolf was in 2006. En nu we – waarschijnlijk een heuse hittegolf tegemoet gaan, is het belangrijk goed om te gaan met deze extreme hitte en sterke zonnekracht.

Ik heb mijn ‘kennisbankje’ geraadpleegd en een lijst samengesteld met handige weetjes en tips. Wellicht ben jij al lang op de hoogte van deze zomerse ‘do’s & dont’s’, maar dan heb je toch nog even een handig overzicht.

WATER is essentieël voor de vochtbalans van jouw lichaam en huid.

Je hebt gelukkig een natuurlijke ‘airco’, waardoor je wat warmte kwijt kan. Daarbij verlies je vocht (het welbekende zweet), waardoor je lichaam meer vocht verliest dan normaal. Let hierop door voldoende vocht tot je te nemen en vooral water te drinken.

Hoe kom je nu aan voldoende vocht?

  • Drink voldoende water en natuurlijke kruiden en bloemen theeën en vermijd – of drink zo weinig mogelijk frisdranken en/of suikerhoudende dranken.
  • Neem water mee! Gebruik de handige opvouwbare waterfles van Ohyo of bijvoorbeeld de – de red dot award winnende Dopper. Deze kun je keer op keer vullen met kraanwater en zijn bpa vrij!
  • Koffie en zwarte theeën onttrekken water van je lichaam door de aanwezigheid van cafeïne / theïne, welke vocht afdrijvend werken.
  • Alcoholische drankjes kun je natuurlijk niet missen op zomerse dag, maar bedenkt dat ook alcohol water onttrekt van je lichaam, waardoor uitdroging sneller in de hand wordt gewerkt.
  • Teveel water is een No-No! Teveel – of teveel water in een keer kan je lichaam niet verwerken en dit kan hele nare gevolgen hebben. Niet zo gulzig dus, een paar slokjes per keer is voldoende.

Tip! Hou je niet zo van water of heb je gewoon behoefte aan een smaakje? Maak een lekkere fris fruitig watertje met smaak:

Vul een karaf of kan met kraanwater en voeg daar een halve uitgeperste limoen of citroen aan toe, een halve uitgeperste sinaasappel en stop er een flinke bos munt in. Zet de karaf of kan in de koeling. Ook ander fruit en kruiden zijn goed te combineren met water. Pers, crush of ‘kneus’ het fruit en de kruiden, zodat het aroma haar werk kan doen. Hoe langer het water fruit drankje staat hoe intenser de smaak. Enjoy!

(GEEN) GEURTJES?

Je wilt zweet geurtjes neutraliseren en fris voor dag komen in jou zomerse outfit! Laten we beginnen met het feit dat je lichaam nu eenmaal haar werk heel goed doet als ze zweet produceert. Het nadeel is dat je natte plekken krijgt in je zomer tops en eventueel een geurtje met je meedraagt. Oncomfortabel dus, maar wel belangrijk om te weten dat het ingrediënt, aluminiumzout, welke in de meeste deodorant’s zit, schadelijk kan zijn voor jouw gezondheid.

In een onderzoek is aluminiumzout gevonden in borstweefsel wat aangeeft dat het via het okselweefsel verplaatst en afzet elders in het lichaam. Ook zijn er onderzoeken waarbij men borstkanker en alzheimer linkt aan het gebruik van aluminiumzout in deodorant. Je wilt natuurlijk veilig fris blijven, dan kun je gebruik maken van een natuurlijke deodorant zonder aluminiumzout, zoals de deodorant van Lavera.

Ook de geurstoffen in jouw deodorant en parfum kunnen irriterend zijn en zeker met de zon, zelfs allergie of huiduitslag verzoorzaken. Ook met een natuurlijke parfum op basis van etherische olieën van citrus vruchten, moet je opletten. Deze olieen kunnen door hun zure eigenschap – in combinatie met de zon, huidverkleuringen veroorzaken.

Geurstoffen (ook een etherische olie) kunnen de huid irriteren, kunnen zelfs astma verergeren en zijn – in hoge concentratie – een neurotoxine.

ZON BESCHERMING smeren en soms ook niet smeren

Wellicht een overbodige tip, maar toch zet ik deze in het lijstje. Zonbescherming is heel belangrijk, maar ook belangrijk om te weten is hoe deze nu precies werkt. Je kunt 2 zonbeschermingsproducten specificeren, de chemische zonbescherming en de natuurlijke minerale zonbescherming.

Een chemische zonbescherming is een filter, welke UV straling absorbeert voor ze de huid kunnen beschadigen. De chemische zonfilters kunnen zijn gemaakt van diverse chemische bestanddelen, welke je hormonen flink door de war kunnen schoppen of zelfs vroegtijdig verouderen van de huid in de hand werken. Dit omdat de huid niet wordt beschermt voor UV straling, maar – na filtering – wordt geabsorbeerd.

De natuurlijke minerale zonbescherming is een blokker – als zinc oxide en titanium dioxide –  en kaatsen de UVA en UVB stralen af. Wel is het belangrijk dat de titanium dioxide geen nanodeeltjes bevat. Nanodeeltjes zijn hele kleine deeltjes die makkelijk door de huid worden opgenomen en zich afzetten in je lichaam. Nanodeeltjes wordt gebruikt in minerale zonbeschermingsproducten om de ‘witte waas’ transparant te maken. Dus goed opletten als je een minerale zonbeschermer koopt!

Waar kun je op letten? Als er bij een zonbeschermingsproduct SPF wordt vermeld en er niet specifiek wordt gesproken over een minerale basis, dan kun je er vanuit gaan dat het een chemische zonfilter heeft.

Ook belangrijk is dat een natuurlijke minerale zonbeschermingsproduct aangeeft dat er geen nanodeeltjes in zitten en/of dat ze groter zijn dan 100 nano meters. ‘Needless to say’; tussen 12 en 15 uur is de zon heel sterk en kun je je daar gewoon beter niet aan blootstellen.

Soms ook niet smeren.  Je huid kan ook wel wat zon gebruiken. Je hebt wel je ‘daily dose’ aan UV straling nodig, want deze zorgt voor de aanmaak van vitamine D. Ook zorgt regelmatig kleine momentjes in zon – en niet op het heetst van de dag – dat je huid ‘went’ aan straling, waardoor je langzaam kleurt en een filter aanmaakt welke je huid beschermt tegen eventuele negatieve gevolgen van zonlicht.

PRETTY IN GREEN veilig gelakte nagels en frisse oog make up

Het is echt zomer en je voeten mogen gezien worden! Haal die mooie open sandaaltjes of je chicke hakjes uit de kast en kies een hip kleurtje voor op je – nu nog saaie teennagels.

Wel belangrijk dat je veilig lakt, want die ‘nasty’ stofjes in nagellak wil je liever niet. Nagellak zit nu eenmaal vol met chemische stofjes, waarvan sommige erg schadelijk voor je gezondheid kunnen zijn. Niet zo mooi dus.

Er zijn 3 zeer gevaarlijke stofjes die liever wilt vermijden.

  • Phtlataten; Deze nare stofjes kunnen onder andere je hormonen uit balans brengen en zijn het vermijden waard.
  • Toluene; Dit is zeer giftig stofje met een neurotoxische werking. Toluene is dat stofje in nagellak, waar je duizelig en misselijk van wordt en in grote hoeveelheden – als je als nagelstyliste werkt en uren spendeert in een nagelstudio – een miskraam in gang kan zetten en leukemie kan veroorzaken.
  • Formaldehyde; Dit goedje heeft een giftige werking op het immunsysteem, welke irritatie, allergie en zelfs lever problemen kan veroorzaken en is aangetoont kankerverwekkend te zijn.

Draag je oog make up, kijk dan eens naar een minerale make up. Deze bestaat uit – zoals het naampje al doet vermoeden – fijngemalen mineralen en hebben een natuurlijke zonbescherming, zoals de mineralen zonbescherming. Daarbij blijft het goed op haar plekje zitten. Waar reguliere oog make up zich vaak ‘verzameld’ in je ooglid en er niet meer zo fris uitziet, blijft een minerale make up goed zitten met warm of vochtig weer. Dus als het dadelijk – onvermijdelijk – weer gaat regenen zit je (oog make up) ook goed!

LOVELY LAVENDEL klein wondertje

Wist dat de etherische olie, lavendel, een klein wondertje is. Tegen en voor insectenbeten bijvoorbeeld. Je kunt lavendel toepassen om die kleine monstertjes op afstand te houden, bijvoorbeeld met een aromasteen met een paar drupperls lavendel olie. Maar ook als je gebeten bent, kan lavendel olie je te hulp schieten. Lavendel olie mag – als 1 van de weinige etherische olieën – direct op de huid worden aangebracht. Gebruik een wattenstaafje of punt van een doekje en druppel 1 of 2 druppels op het wattenstaafje/doekje en breng aan op de huid. Let op; een etherische olie kan irritatie veroorzaken en dus kan je het best eerst een keer ‘testen’ op de binnenzijde van je elleboog en afwachten of dit een huidreactie geeft. Doe dit voordat je de lavendel olie een keer nodig hebt ;-). Ook is het verstandig direct zonlicht even een uur vermijden.

Never the less, is de etherische olie lavendel is handig reismaatje en EHBO must have, handig voor op vakantie dus.

De kop is eraf, mijn eerste blogartikel voor het Visitamagazine blog is geschreven en geplaatst. Hopelijk hebben jullie het artikel met plezier gelezen en kun je de tips goed gebruiken. Enjoy your summer!