Voor we aan de slag gaan; realiseer je even dat de tijd al gemanaged is. Er zijn twaalf maanden, tweeënvijftig weken en driehonderdvijfenzestig dagen per jaar, zeven dagen per week, vierentwintig uren per dag, zestig minuten per uur,… enfin: je snapt het al. De tijd die je hebt is voor iedereen gelijk, daar valt weinig aan te veranderen. Wat je wel kan managen binnen dit vaststaande gegeven is wat je doet, wanneer je dat doet en hoe je dat doet. Kortom: zelfmanagement.

Met dit artikel wil ik niet verkondigen dat elke minuut productief moet ingevuld zijn. Integendeel, er moet absoluut ruimte zijn voor ontspanning en plezier. Dat is zelfs een vereiste om productief te zijn. Het doel van deze tips is net om je tijd beter in te delen om zo je levenskwaliteit op te krikken! Wat ik wel wil bereiken is dat er minder tijd als het ware „tussen de twee” is. Tijd waarin je niet productief bent, maar eigenlijk ook niet ontspant. 

Stap 1: Evalueer     

Noteer eens een week aan een stuk wat er met je tijd gebeurd. Waar verlies je tijd?

Denken je vrienden dat je tegenwoordig op Facebook woont? Doe je jouw boodschappen op het moment dat blijkbaar iedereen hetzelfde idee had? Raak je online snel afgeleid?    

Stap 2: Delegeer of elimineer je tijdrovers      

Zet bijvoorbeeld een limiet op je Facebook gebruik. Ook heeft bijna elke grootwarenhuis tegenwoordig een dienst die voor jou de boodschappen doet. Een meerkost? Ik durf wedden dat je die snel uitspaart als je niet zelf langs het rek van de zoete verleidingen hoeft te lopen. Met die kostbare tijd kan je doen wat je echt graag doet, waar je echt goed in bent en wat je gelukkig maakt. Of je kan manieren bedenken hoe je iemand anders gelukkig kan maken.

Zelf heb ik bewust geen tv of kranten en probeer ik m’n social media gebruik zoveel mogelijk in te perken. Dit is in de eerste plaats een cadeau aan de mensen met wie ik in contact kom, omdat ik dan nog echt in hun berichten geïnteresseerd ben. Ten tweede weet ik precies wat mij persoonlijk voldoening geeft en dat is schrijven, trainen, studeren, actief met muziek bezig zijn en tijd doorbrengen met de mensen die me na aan het hart liggen.

Wat geeft jouw voldoening? Welke activiteiten zou je vaker willen kunnen doen?        

Stap 3: Bepaal wat je echt wil – je echt nodig hebt – om gelukkig te zijn, en wat je niet (of minder van) wil in je weekschema      

Voor je jouw agenda of zelfs je to-do lijst vult, is het belangrijk dat je weet wat je echt wil en waar je wil uitkomen. Wat is voor jou het allerbelangrijkste dit jaar?
De komende 5 jaar? In je leven? 

De vragenlijsten in mijn e-book “Jouw topjaar” zijn hier een uitstekende tool voor, waarbij ook dieper wordt ingegaan op elke stap uit dit artikel.

Beperk je doelen echter tot maximum drie kerndoelen en voeg pas een nieuw doel aan dit lijstje toe als je er één kan afvinken.

Bepaal ook wat je niet wil, tegenstaat en dus ongelukkig maakt. Zoek ook hier naar oplossingen.

Stap 4: Durf te verliezen         

Je kent het gezegde: kiezen is verliezen… Als je bereid bent veel te verliezen om dat ene te winnen, dan weet je dat je goed zit. Dit is iets waar ik mezelf regelmatig aan moet herinneren, maar je kan niet alles doen. Het is een kwestie van kiezen wat jou het gelukkigst maakt en de rest te laten vallen, of door anderen te laten doen. Zo wordt je trouwens ook een specialist in wat je doet…

Durven te verliezen slaat op het loslaten van het perfectionistische beeld in je hoofd waarin alles precies gebeurt zoals jij dat wil. Focus op het eindresultaat,
zeker als je begint te delegeren (zie volgende stap).

Stap 5: Je takenlijst          

Bepaal welke taken nodig zijn – en met welke frequentie – om je doelen te bereiken. Bepaal hoeveel tijd je hiervoor nodig hebt en zet deze eerst in je weekschema. Als je half zo optimistisch bent als ik in je tijdsindeling, dan doe je dit cijfer beter maal 1,5.

Noteer alle vaste taken (werk, huishouden,…) die dienen te gebeuren. Ga je lijstje af en markeer met een Z wat alleen jij kan doen, met een D wat je kan delegeren en aan wie, en een E wat je kan elimineren. Iemand inhuren om te poetsen met dienstencheques is betaalbaar en kan je al gauw 4 uur opleveren. Ok, misschien zal je huis niet perfect gepoetst zijn zoals jij dat wil, maar is dat echt het allerbelangrijkste?

Je kan ook tijd winnen door zoveel mogelijk gelijkaardige taken te groeperen. Zelf hou ik één kookmoment om de zoveel dagen waarin ik ineens verschillende maaltijden bereid. Scheelt ook in afwas.

Voorzie in je weekschema ook afwerk- of opruimtijd voor nog lopende projecten.

Stap 6: Mensen           

Bepaal welke mensen je wil zien en wanneer en neem ook dit op in je planning.   

Stap 7: De macht der gewoonte           

Bepaal welke gewoonten je naar je doel kunnen brengen en ontwikkel een ochtend- en avondroutine. Deze kleine acties helpen jou als een sneltrein naar je doel. Als je dit een tijdje volhoudt ga je er niet meer over nadenken en dat is net het plan!   

Stap 8: Hou tijd vrij          

Het is verleidelijk om in een optimistische bui je schema propvol te zetten. Het leven komt elke dag echter met een onvoorziene verrassing. Calculeer ook deze tijd in en bespaar jezelf een hoop stress.   

Stap 9: Herevalueer           

Zo, je hebt acht stappen doorlopen, jezelf al heel wat nieuwe gewoontes eigen gemaakt en veel tijd bespaart. Je weet nu ook duidelijk wat je wil en je gevoel van vreugde en voldoening is toegenomen.

Helaas is er niet veel nodig om terug in oude gewoontes te vervallen. Evalueer daarom week na week wat je gedaan hebt, welke doelen je kan afvinken, wat efficiënter kon, enz. Bedenk hoe je dit de komende week zal aanpakken.

Stap 10: Energie            

Om het maximale uit je tijd te halen is het van cruciaal belang dat je jouw energiepijl goed onderhoudt. Een evenwichtig voedingspatroon, het aanpakken van voedingsdeficiënties (tekort aan bepaalde voedingsstoffen), een constante bloedsuikerspiegel, voldoende slapen, bewegen, je hormonen in balans houden, … Kortom: je levensstijl aanpassen in functie van je energiepeil.