Op de stoep voor een charmant rijhuis staat een grote bakfiets met het Kudzu bedrijfslogo. Verder doet niets vermoeden dat achter deze voordeur in het altijd betoverende Brugge, een erg toffe eco-webwinkel schuil gaat. Zaakvoerders Millie Hemelsoen en Valentijn Vyvey voorzien ons zeer attent van een kop dampende thee en vertellen honderduit over de start, plannen en idealen van hun duurzame onderneming.

Praktisch idealisme

Millie Hemelsoen: “We zijn met Kudzu begonnen omdat we beiden zelf ecologisch bezig zijn. Toen we elkaar leerden kennen was dat nog niet zo aanwezig, maar langzamerhand kregen we in de gaten dat er in de wereld veel misloopt. En dat we dat, te beginnen bij onszelf, wellicht konden proberen te veranderen.”

Valentijn Vyvey: “Toen we zelf op zoek gingen naar milieuvriendelijke alternatieven voor allerlei producten, viel dat aanbod in België eigenlijk vies tegen. Poetsproducten ging nog wel, maar voor een beetje ecologisch verantwoorde shampoo, keukenmateriaal en andere dagdagelijkse dingen kwam je al snel in het buitenland terecht. Toen begon het idee voor een webwinkel te rijpen en hebben we er ook werk van gemaakt.”

Inmiddels beslaat het complete aanbod van Kudzu zo’n 2000 verschillende producten. Gaande van kook- en eetgerei en thermosflessen tot verzorgingsproducten, baby-artikelen én zelfs speelgoed. Criteria voor al deze spullen worden door beide zaakvoerders nauwlettend in de gaten gehouden.

Millie: “We blijven bewust binnen Europa om het transport tot een minimum te beperken. Anders heeft een milieuvriendelijk product ook niet zo veel waarde vind ik. Alles wat we aanbieden is óf ecologisch geproduceerd óf ecologisch in gebruik. Het liefst natuurlijk allebei. Soms maken we ook een uitzondering. Herbruikbare flessen bijvoorbeeld zijn op zich niet ecologisch, maar je spaart er wel veel afval mee uit.  Als iets bijdraagt aan een beter klimaat, je energieverbruik en je persoonlijke leven, dan is de kans groot dat het in ons gamma terechtkomt.”

Millie Hemelsoen en Valentijn Vyvey van Kudzu

Stijgende populariteit

Aan het aantal bezoekers en bestellingen valt duidelijk af te leiden dat de interesse in duurzame producten alsmaar toeneemt. Een feit waar men een aantal verklaringen voor heeft;

Valentijn: “We begonnen onze zaak eigenlijk op een heel gunstig moment. De film ‘An Inconvenient Truth’ van Al Gore was toen net uit en veroorzaakte flink wat deining. We stuurden een persbericht rond en dat werd meteen door verschillende media opgepikt. Dat gaf ons een vliegende start.

Millie: Bovendien brak de crisis net uit, dus dachten we; ‘als het nu al goed gaat, kan het alleen nog maar beter worden’’ (lacht). Een ander pluspunt is onze goede service. We hebben alles in stock en zodra je betaling is overgemaakt, ligt het pakketje de volgende dag in je bus. Bovendien stapt Valentijn elke donderdag op de bakfiets om pakjes te leveren bij de inwoners van Brugge. En we steken veel tijd in interactie met onze klanten. Middels de nieuwsbrief, Facebook en allerlei leuke acties. We krijgen daar altijd heel positieve feedback op.”

Valentijn: “Sowieso breng ik bestellingen ‘s avonds per bakfiets naar de post. We hebben zelfs geen auto, simpelweg omdat we die nergens voor nodig hebben. Het is ook fijn om direct contact met onze klanten te hebben en al dat fietsen is natuurlijk perfect voor m’n conditie (lacht) ”

Vrijheid, blijheid

Valentijn: “We willen de webshop blijven uitbouwen en doen groeien, zodat we er allebei voltijds van kunnen leven. Niet uit materialisme of geldzucht, maar omdat het ons de vrijheid kan bieden om gelukkig te zijn. Zodat we voldoende tijd kunnen spenderen aan elkaar en aan ons drie maanden oude dochtertje Niene. Rijk worden zegt ons hoegenaamd niets.”

Millie: “Onze doelen komen voort uit ons idealisme. Als je met weinig tevreden bent, hoef je niet in die tredmolen van werken, consumeren en weer werken te zitten. Je hoeft niet uren in de file te staan en al die CO2 uit te stoten, of werk te doen wat je eigenlijk niet wil. Een duurzame levensstijl gaat veel verder dan milieubewust zijn alleen.”

Valentijn: “Je ecologische voetafdruk hangt samen met je manier van leven en we hopen dat mensen dat op termijn gaan inzien. Voor een goede start kunnen ze alvast bij Kudzu terecht (lacht)”

Favoriete ecoproducten

We waren benieuwd naar hun persoonlijke favorieten en die van de klanten.

Bambu schaal Kudzu
Valentijn Vyvey

Keukenproducten van Bambu: Deze zijn mooi afgewerkt, gaan lang mee en zijn niet giftig. Ze zijn vervaardigd uit ecologische bamboe en de laklaag is op basis van cashwnoten.

Herbruikbaar maandverband Kudzu
Millie Hemelsoen

Herbruikbaar maandverband: “Tegenwoordig zijn ze verkrijgbaar in leuke, felle kleuren en voorzien van een print. Als het er eenmaal tof uitziet spoort het mensen echt aan om het eens te proberen.”

Drinkfles en broodzakje Kudzu
Klanten

Dat zijn hervulbare flessen, brooddozen en broodzakjes. Ook mensen die niet zo ecologisch bezig zijn, vinden dit belangrijk.

www.kudzu.be