Het heeft enige tijd geduurd eer ik met de wagen ben beginnen rijden. Twee jaar geleden was het dan zo ver en ik genoot met volle teugen van de nieuwe verworven vrijheid en onafhankelijkheid. Ik vind met de auto rijden best wel een fijne bezigheid, maar besef ook wel de impact die het heeft op het milieu. Het grootste voordeel is dat je overal geraakt en je er een pak minder lang over doet. En ja dan reken ik de files mee. Ik nam tot een paar maand geleden elke dag de trein naar Antwerpen, tot ik ontdekte dat ik veel sneller was met de wagen. Elke ochtend stond ik even stil voor de Kennedytunnel, maar ik geraakte ten minste op tijd op het werk. Met de trein was dat een ander paar mouwen.

 

Nu ik in New York woon, is het terug autoloos leven. En ik bedoel dan wel volledig autoloos. Geen van ons vrienden heeft een wagen om af en toe eens te lenen. Wagens in New York kosten gewoon een pak meer. De verzekering is hier hoger en parkeren is een ramp. Daarnaast is het verkeer een pak slechter, zeker als je vanuit Brooklyn moet komen. Maar de belangrijkste reden waarom veel mensen in New York geen auto hebben, is de metro.

De metro heeft een uitgebreid netwerk waardoor je overal kan geraken en rijdt zonder veel problemen om de 5 à 10 min. Je doet er wel wat langer over, maar daar wen je gewoon aan. Het verschil is natuurlijk dat New York een gigantische stad is. In België liggen onze steden verspreid waardoor dit niet mogelijk is, maar toch kan het openbaar vervoer in België een pak beter. Nog een voordeel aan het openbaar vervoer in New York, ze rijden dag en nacht. Als je dus gaat stappen hoef je geen Bob te hebben. Een ander verschil is ook dat je niet moet pendelen naar een andere stad om te gaan werken. Er zit ongeveer 38km tussen Brooklyn (zuid) en The Bronx (noord). Als ik nog eens verhuis binnen België wordt dat echt een punt om rekening mee te houden. Leven in de stad waar je werkt, maakt veel dingen een pak makkelijker (ik besef ook dat dit niet voor iedereen mogelijk is).

 

Geen auto heeft natuurlijk ook zijn nadelen. Op je werk of andere plaatsen geraken, is door de metro dus geen probleem. Maar het eerste probleem krijg je bij je boodschappen. Ik ga dagelijks om boodschappen en spreid dus de hoeveelheden die ik moet meebrengen. Als het dan al eens wat meer is, heeft iedereen (en ik bedoel echt iedereen!) hier een karretje. Zo simpel kan je een probleem oplossen. Je zou ervan verbaasd zijn hoeveel dingen je ook kan dragen. Gewoon met je nieuwe tv op de metro (zoals wij hebben gedaan) is hier de normaalste zaak van de wereld.

Nu, af en toe heb je dan toch eens wat meer nodig dan in je karretje kan. Ook hier terug een super handige oplossing; thuis leveren. In België bestaat het ook al, maar is de interesse bijzonder laag. Ik had ook mijn bedenkingen in het begin, maar nu ben ik een grote fan. Het voordeel hier in New York is dat het online aanbod veel groter is dan in de winkel, dat je echt alles online kan vinden en dat je door de beoordelingen op de meeste sites een beter beeld krijgt van een product. Je hebt zelf gespecialiseerde organic online shops. Ik begrijp dat mensen graag nog eens iets in hun handen nemen, maar registreer eens je gedrag in de winkel? Uiteindelijk doe je niet veel meer dan gewoon kijken.

Het absolute grootste verschil met België is de service. Als ik hier mijn boodschappen online bestel, heb ik ze de dag erna (meestal voormiddag) aan mijn deur staan. Aangezien wij in een appartement wonen, worden de boodschappen in de gang geplaatst als ik niet thuis ben. Als je in een huis woont, is dat natuurlijk moeilijker, maar hier leveren ze tot 22u. Je kan dus altijd wel een ideaal moment vinden.

Op welke manier is dit dan beter voor het milieu? Wel als iedereen apart in zijn wagen kruipt om naar de winkel te rijden, dan krijg je heel veel uitstoot. Aangezien alles hier gegroepeerd wordt per buurt, krijg je een pak minder uitstoot. Je zou ervan versteld staan hoeveel mensen online bestellen. Zo zie ik elke dag de man van UPS zijn wagen op de hoek parkeren en met een volle kar zijn toer rond de blok doen. De boodschap om milieuvriendelijker te leven is dus massaal online bestellen. Ik zie hier potentieel voor een campagne!

 

Het moeilijkste van allemaal is natuurlijk verhuizen. In een stad als New York wordt er nogal veel verhuisd. Veel van mijn vrienden verhuizen in New York bijna jaarlijks. Aangezien de huurprijzen hier exponentieel hoger liggen dan in België, ga je altijd op zoek naar een betere plek om te wonen voor een goeie prijs. Al dat verhuizen is niet echt ecologisch, maar ook daar zijn terug oplossingen om het zonder auto te doen. Aangezien het in dezelfde stad is, kan het ook op de fiets. Zo kan je Cargo Bike Collective inhuren om je te helpen met je verhuis. Voor de grotere stukken, zal je iets creatiever moeten zijn. Wie denkt dat dit in België nog niet bestaat, heeft het goed mis. Kodibox is een ecologisch verhuisbedrijf dat ook met de fiets verhuist binnen Gent. Wie zegt dat wat in New York kan ook niet in België kan?!

Soms is België zelf een stapje voor op New York. Sinds kort hebben ze hier ook stadsfietsen. Dit bestaat al langer in Belgische steden en is ook in New York een groot succes. New York mag dan op het eerste zicht niet de meest fiets-vriendelijkste stad lijken, ze doen ontzettend veel om het veiliger te maken voor fietsers. Zo worden er nieuwe fietspaden aangelegd en kan je fietsen in autovrije zones. In Manhattan fietsen is net iets minder aangenaam, maar mijn tochtje door Brooklyn was bijzonder fijn. Het nadeel is wel dat je nog niet overal standen hebt om de fietsen te plaatsen en dat je binnen de 30 minuten je fiets terug moet inchecken. Maar ook hier wen je aan en om het half uur een pauze, is met dit weer meer dan welkom.

Zo zie je maar dat als je geen andere keuze hebt, je best wel zonder wagen kan. Overal zijn oplossingen voor te vinden. Als meer mensen zonder auto beginnen leven, past de stad zich vanzelf aan en staan we weer een stapje dichter bij een milieuvriendelijkere leefomgeving.