Wat is mindfulness - wat zijn de voordelen

Wat is mindfulness? De voordelen + tips

Als je ecologisch leeft, doe je bewuster je aankopen, denk je na wat een duurzaam merk is, en of je het wel of niet nodig hebt. Je koopt niet zomaar alles zonder erbij na te denken. 

Maar ben je ook bewust van jezelf, van wat je aan het doen bent, van de omgeving waar je op dit moment in zit? Of laat jij je gedachtes het ook wel eens van je overnemen, geraakt je overprikkeld of gestresst door alle taken en activiteiten die je nog te doen hebt?

Dan is het hoog tijd om hier bewust van te worden zodat jij geestelijke en lichamelijke klachten gaat voorkomen (of genezen). Mindfulness is een goeie manier om hier mee aan de slag te gaan. Het is bovendien iets wat iedereen kan toepassen. Kleine stapjes hierin maken al een groot verschil, maar als jij het echt onderdeel van je leven gaat maken, dan leef je echt je volste leven.

Wat is mindfulness?

Als mensen aan mindfulness denken, dan zeggen ze vaak “leven in het nu”. En dat klopt zeker, maar dat is nog een beetje vaag. Bij mindfulness leef je in het nu en ervaar je alles veel bewuster, met volle aandacht. Je laat de ervaring die je op dat moment hebt goed tot je doordringen zonder er over te oordelen. Je denkt niet aan wat je gisteren gedaan hebt of wat je morgen gaat doen, maar ervaart NU volledig.

Vind je de oordelen van anderen belangrijk en trek je jezelf dat te veel aan, oordeel je vaak slecht over jezelf, laat je een bepaalde situatie jouw dag bepalen, gaan je gedachten soms alle kanten op en je weet niet goed wat je er mee moet of je wordt er gefrustreerd door … dan is mindfulness heel goed om mee aan de slag te gaan.

Wil jij een gelukkiger, bewuster en meer ontspannen leven?

In de cursus van 8 weken leer jij mindfulness in je dagelijkse leven toe toe passen.

Waarom mindfulness – de voordelen

Verminderen van stress

Ondanks dat alles meer en meer geautomatiseerd is, leven we in een tijd waarin zowat iedereen gestrest rondloopt. Iedereen kent wel iemand die in een burn out zat of misschien zit jij er op dit moment wel in. De prikkels die op ons af komen zijn enorm. En dan leggen we onszelf nog zoveel druk op.

Door meer in het nu te leven, ga je minder oordelen en ga je beter kunnen ontspannen. Hierdoor zal er minder stresshormoon (cortisol) aangemaakt worden.

Helderder in je hoofd

Soms (of misschien wel vaak) nemen je gedachten het van je over. Je ziet niks nog in perspectief en weet eigenlijk niet welke richting je uit wilt. Door bewuster met je gedachtes om te gaan en er de baas over te worden ga je terug kunnen uitzoomen en wordt alles duidelijker voor je. Je zal beter weten wat je wilt doen.

Ik merkte het laatst bij het in elkaar zetten van mijn nieuwe bureaustoel. Het plannetje dat er bij zat was geen stap-voor-stap handleiding maar een tekening waar alles op stond met nummertjes van de specifiekere onderdelen. Ik voelde het al helemaal duizelen. Hoe moet ik daar in hemelsnaam aan beginnen? Ik zag het niet.

Totdat ik rustig ademde en bewust naar twee delen keek die in elkaar zouden moeten, toen herkende ik de onderdelen en nam die er bij. En zo keek ik bewuster naar de tekening en zag stukje voor stukje in elkaar vallen. Eerst zag ik het niet maar door even afstand te nemen van de waas, werd het duidelijk en kreeg ik de stoel in elkaar gezet.

Je wordt productiever

Als je aan een taak bezig bent en je gedachten gaan steeds allerlei kanten op over dingen uit het verleden of toekomst, dan duurt het lang voor je taak af is. Je laat je misschien ook door allerlei prikkels afleiden. Maar als jij bewust met die taak, hier en nu, bezig bent, zal alles veel sneller klaar zijn en zal je meer gedaan krijgen. Dat geeft je dan ook nog eens meer voldoening.

Lichamelijke gezondheid

Het is bewezen dat een goede geestelijke gezondheid ook belangrijk is voor een goede lichamelijke gezondheid. Door stress kunnen allerlei klachten ontstaan: eczeem, niet meer kunnen spreken, letterlijk niet meer kunnen bewegen, buikpijn, hartkloppingen,… ik kan nog wel even doorgaan. 

Stress gerelateerde lichamelijke klachten komen steeds meer voor.

Door de stress te verminderen zal je lichamelijk zich ook beter gaan voelen. En misschien ga je ook de tijd nemen om te sporten omdat je meer het gevoel hebt dat je de tijd daarvoor hebt i.p.v. te rushen.

Diepere verbindingen

Herken je dat? Je bent bij je partner, je kinderen, je vrienden, maar je gedachten zitten nog bij die onafgeronde taak op het werk, bij die ruzie met die buur,… Je lichaam en je geest zijn op twee verschillende plaatsen.

Hoe zou het zijn als je echt contact maakt met de personen waar je van houdt. Echt luisteren naar elkaar en niet alleen oppervlakkige gesprekken. Je gaat elkaar veel beter leren kennen en nog meer van elkaar gaan houden.

Je leeft voluit i.p.v. te overleven

Hoe zonde is het als jij een activiteit aan het doen bent die je eigenlijk heel leuk zou vinden maar je gedachten zijn op een andere plek? Door bewuster te zijn dat jij met die activiteit bezig bent zal je er veel meer van genieten.

Een simpele oefening

Ga even zitten in een plek die jij lekker vindt. Dat kan de keuken of woonkamer zijn maar ook je tuin. Neem deze omgeving nu bewust waar met al je zintuigen. Hoor de voorbijrijdende auto’s, hoor de vogels die aan het fluiten zijn, voel de wind op je huid, kijk naar alle kleuren in de kamer, voel de stoel onder je, voel de kleding op je huid, ruik de geuren van de bloemen of het eten dat klaar staat, proef voluit. Neem het allemaal bewust waar zonder te oordelen of je te ergeren aan iets.

Wil jij een gelukkiger, bewuster en meer ontspannen leven?

In de cursus van 8 weken leer jij mindfulness in je dagelijkse leven toe toe passen.

Mindfulness tips

  • Doe alles eens een beetje trager. Je kan je eten snel opschrokken, maar je kan ook bij elke hap stil staan, kijken naar de kleuren, het eten ruiken en meermaals door je mond laten rond gaan om optimaal te proeven.
  • Doe eens niks. Niks doen wordt vaak als negatief en lui beschouwd, terwijl het voor je hersenen wel belangrijk is. Ze krijgen zo eens een momentje rust. 
  • Laat je telefoon eens liggen. Tegenwoordig grijpen we al heel snel naar onze telefoon als er een leeg moment is. Je zit op het toilet, diegene met wie je iets gaat drinken gaat even naar het toilet en jij wacht, je staat aan te schuiven in de kassa. I.p.v meteen die mobiel uit je broekzak te halen kan je het moment eens bewust opnemen. 
  • Adem rustig. Als het je allemaal even te hectisch wordt en je ziet het niet meer dan is de makkelijkste manier om tot rust te komen, je aandacht richten naar je ademhaling. Je ademhaling gaat waarschijnlijk snel omdat je opgejaagd bent. Probeer deze nu steeds wat trager te laten gaan. Ervaar hoe je zelf invloed hebt op het rustiger worden.
  • Ga eens rustig door je tuin en bekijk alles met aandacht. Je merkt een bloem die je ervoor niet gezien had, enkele insecten, je ziet dat een bepaalde plant al goed gegroeid is, een noot die een overvliegende vogel heeft laten vallen. Zelf kan ik er heel rustig van worden om een kalm door de tuin te gaan en alles te bekijken. Ook al heb ik maar een kleine tuin.
  • Start je dag met een korte mindfuloefening. Als je je dag meteen goed inzet, dan zal je dat voelen de rest van de dag. Je kan eens door je tuin gaan, bewust je ontbijt eten, bewust je kleding aantrekken, een moment echt met je partner spreken,… kies iets wat makkelijk in je leven toe te voegen is.

Wil je zelf stap-voor-stap aan de slag met mindfulness dan is deze cursus misschien wat voor je. Ik heb deze zelf ook gevolgd en doordat je er 8 weken mee bezig bent wordt het veel meer een gewoonte in je leven.

Pas jij mindfulness toe? Welke voordelen heb jij gemerkt? Misschien heb je nog extra tips. Pas je het nog niet toe, dan ben je door deze blog misschien wel geïnteresseerd geraakt om er mee aan de slag te gaan. Laat het me zeker weten onderaan in een reactie.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *