Voordelen van wandelen - waarom het gezond is

17 voordelen van wandelen – waarom wandelen goed voor je is

Met de lockdown zijn heel wat mensen begonnen met wandelen. Dat is zeker een goede ontwikkeling want wandelen heeft heel wat voordelen, zowel voor je gezondheid als mentaal.

Je hoeft niet meteen een wandeling naar compostella te maken om van de voordelen van wandelen te kunnen genieten. Regelmatig een korte wandeling kan al zijn vruchten afwerpen. 

Voordelen van wandelen

Contactmoment met familie, vrienden

Nu de cafés dicht zijn en ook andere contactmomenten en leuke uitjes verboden zijn, is wandelen het enige contactmoment dat velen hebben. Een moment om af te spreken met iemand van de familie of een goede vriend of vriendin. Samen wat bewegen, maar toch makkelijk om wat bij te praten. Sommige nemen ook een drankje of snackje mee om het onderweg extra gezellig te maken.

Moment voor jezelf

Behalve met anderen is wandelen ook een perfect moment met jezelf. Weinig mensen die dit doen, maar het is wel heel krachtig. Je kan op dat moment die podcast of luisterboek luisteren waar je anders niet aan toe komt terwijl je toch in beweging bent. Maar ook zonder multimedia is het heel goed om in je eentje te gaan wandelen. Even weg van alles, op je eentje het bos in kan je een gevoel van vrijheid geven.

Rust in je hoofd

Als je alleen gaat wandelen kan je het ook zien als mediteren. Er komen allerlei gedachten naar boven, soms positieve, soms negatieve. Door daar bij stil te staan kan je tot de diepere kern van jezelf komen.

Inspiratie

Doordat je rustiger wordt, je je hoofd leger kan maken en misschien wel vrijheid ervaart (alleen in het bos) ontstaat er ruimte voor inspiratie. Allerlei ideeën kunnen zich zomaar ontpoppen. Een doel dat je nog graag zou willen bereiken, een nieuwe koers die je qua werk zou willen doen, een plekje waar je met je gezin eens naartoe wil,… Zelf krijg ik ook altijd ideeën voor mijn blogs tijdens het wandelen.

Goed voor je geestelijke gezondheid 

Uit een onderzoek van Henk Staats uit 2011 naar de psychologische voordelen van wandelen, is gebleken dat wandelen een positief effect heeft op de psyche en negatieve effecten verminderd.

Kies dan wel best voor een wandeling in het park i.p.v. een straatwandeling. In het eerste geval verminderd het gevoel van tijdsdruk, waar tegenwoordig heel wat mensen last van hebben.

Als je in het park gaat wandelen zal je meer opleven als je alleen gaat wandelen, terwijl als je op straat gaat wandelen je meer opleeft als je dat samen met een vriend doet. De voordelen voor je mind zijn dus afhankelijk van je sociale omgeving en of je al dan niet in de natuur met water en groen loopt. In ieder geval zal door het begin, het sociale aspect en/of de natuur je stressniveau dalen.

Starten met wandelen

Lichamelijke gezondheid

Betere bloedsomloop

Voldoende bewegen wordt altijd aangeraden. Wandelen stimuleert de bloedsomloop waardoor er meer zuurstof naar alle organen geraakt. Daardoor kan alles beter functioneren.

Behoud van botmassa

Wandelen kan het verlies van botmassa tegengaan. Dus zeker als je osteoporose hebt, is 30 minuten wandelen per dag heel sterk aan te raden.

Spierversterkend

Door stevig door te stappen zullen je spieren ook goed hun best moeten doen en zal je uiteindelijk sterkere spieren krijgen. Als je echt goed doorstapt zal je merken dat je hele lichaam in beweging is, dus je traint niet alleen je benen.

Beter slapen

Als je door de dag beweegt zal je ’s nachts beter slapen. Dit wordt extra versterkt door ’s ochtends te gaan wandelen. Zo stimuleer je het biologische ritme door meteen ’s ochtends vroeg je lichaam van zonlicht te voorzien. Ontdek hier meer tips voor als je niet kan slapen. 

Stimuleert spijsvertering

Door te wandelen komen je darmen in beweging. Hierdoor wordt je spijsvertering in gang gezet. Het is dus goed om een beetje te wandelen na de maaltijd. Ideaal ook als je de hele dag zittend werk doet, om dan ’s middags na het eten even de benen te strekken. 

Als ik naar een etentje ben geweest met familie en er zo’n 3 à 5 gangen aan bod komen, dan heb ik nadien ook altijd de behoefte om een wandeling te doen. Ten eerste heb je dan enkel uren gezeten en doet het goed om alles wat los te maken, maar het is ook goed doordat dat eten dan makkelijker verteerd kan worden.

Bloedsuikerspiegel daalt

Uit een onderzoek met 60-plussers is opgemerkt dat een kwartier wandelen na elke maaltijd de bloedsuikerspiegel laat dalen. Hierdoor wordt de kans op diabetis type 2 verkleint.

Verbetering van je geheugen

Door regelmatig te wandelen zal je geheugen beter werken. Zeker ook voor ouderen is het aan te raden om dagelijks een wandeling te maken. Wandelen verminderd namelijk de kans op alzheimer.

Afvallen

Sommigen starten met wandelen om af te vallen. Daarbij is het belangrijk dat je stevig doorstapt zodat je het wandelen eerder als sport kan bekijken. 

Zoals je hierboven al kon lezen stimuleert wandelen je spijsvertering. Een goede spijsvertering kan er mee helpen voor zorgen dat dat je eten beter verteert wat sowieso belangrijk is als je wat gewicht wil verliezen.

Nog een reden waarom wandelen kan helpen is doordat je je er mentaal beter door gaat voelen en je rust in je hoofd kan krijgen. En het is juist stress die voor een verhoogde cortisol zorgt. Cortisol zorgt voor vetopslag waardoor je in gewicht kan aankomen. Door je stress te verminderen zal het makkelijker worden om af te vallen.

Ontdekken van nieuwe plekjes

Je kan gewoon je deur uitstappen en beginnen wandelen, maar elke dat hetzelfde rondje kan op den duur gaan vervelen. Dan is het leuk om eens op een andere plek te gaan wandelen. Dat kan in een stad zijn om de stad op deze manier te verkennen. Zo wandelde ik samen met mijn beste vriend enkele jaren geleden door Boedapest en deden we zo’n 20 km per dag waardoor we heel wat plekjes van de stad gezien hadden.

Maar je kan ook naar een natuurpark gaan, een bezienswaardigheid gaan bezoeken, gaan wandelen op een plek waar de bloesems in volle bloei zijn, of wat je ook maar leuk vindt. Zelf ging in zo in wandelen in de periode dat alle tulpenvelden in bloei stonden. Prachtig om te zien.

Contact met de natuur

Kies je ervoor om naar een plek in de natuur te gaan wandelen, dan kan je de geluiden van de dieren en het ruisen van de bomen tot je laten komen. Doordat je vertraagt, kan je je meer één gaan voelen met de natuur. Doe je een lange wandeling dan kan je halverwege ook even op de grond gaan zitten en een picknick doen. Lekker buiten in alle rust.

Wat ook leuk kan zijn is om een natuurhuisje te huren. Zo verblijf je in of vlak bij de natuur en kan van daaruit meteen vertrekken voor een lange wandeling.

Weinig kans op blessures

Met andere sporten heb je regelmatig kans op blessures. Je kan namelijk vallen of je spieren en gewrichten overbelasten. Bij wandelen is die kans veel kleiner aangezien je minder druk op je lichaam zet. Ik ben regelmatig periodes gaan hardlopen, maar ben telkens moeten stoppen omdat dit mijn knie overbelastte, zelfs nadat ik gerichte schoenen kocht. Met dagelijks te wandelen heb ik hier helemaal geen last van. Zelfs niet als ik 20 kilomater wandel.

Toegankelijk

Je kan het overal doen. Het uitzicht is misschien niet altijd fantastisch, maar je kan wel je deur uitgaan en beginnen stappen. Je hoeft niet eerst ergens naar toe te rijden. Tenzij je gaat trekken, hoef je ook niet per se een hele uitrusting mee te nemen. Je hebt ook niemand anders nodig om te wandelen. Dus je kan het in ieder geval altijd doen.

Ook als je lichamelijk in een minder conditie bent is het wel een manier om te starten met bewegen.

Wil je starten met wandelen of wil je je wandelingen opbouwen naar 10 of 20 km, misschien zelfs een meerdaagse wandeling gaan doen. Dan kan het handig zijn om een wandeltraining te volgen. De kans op blessures is bij wandelen wel een heel stuk kleiner dan bij andere sporten, maar als je de juiste technieken aanleert zal dit alleen maar verkleinen.

Starten met wandelen

Ga jij regelmatig wandelen of ben je dat van plan na het lezen van deze blog, laat dan zeker een reactie achter onderaan deze pagina. Ook ben ik benieuwd naar welke voordelen jij zoal ervaart tijdens het wandelen.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant?