De zomervakantie ligt alweer ver achter ons en op het moment dat ik dit artikel schrijf, dwarelen de blaadjes uit de bomen om langszaam onze tuin te vullen met dit natuurlijk herfstpracht. Onze dochter is een septemberkindje en precies op het einde van de zomer en begin van de herfst geboren. Haar karakter is dan ook zomers vrolijk tot herfstig stormachtig ;-).

Ons dochtertje is vorige week 2 jaar geworden en ben ik opzoek gegaan naar 3 gezonde en leuke traktaties. Ik deel ze hier vandaag met jou.

Traktatie nr 1 (zoet)

Hier worden kindjes (en volwassen!) heel blij van!

Healthy raw bonbon’s.

Voor het basisrecept voor 12 grote of ca 20 kleine bonbon’s gebruik je:

  • 6 medjool dadels
  • 2 eetlepels amandelmeel
  • 1/2 eetlepel kokosvet
  • 2 handjes gemengde noten

Je kunt alles bij elkaar in je hakmolen of foodprocessor stoppen en mixen tot een samenhangend ‘deeg’ is ontstaan. Hoe langer, hoe smoother. Hou je van stukjes, dan kun je ’em korter laten mixen.

Stem de kruiden af op het seizoen. Kies bijvoorbeeld voor kaneel of koekkruiden voor herfstbonbon’s of met een extra bite door er geraspte sinaasappelschil aan toe te voegen. Zomers vindt ik het heerlijk om er lekkere citroenrasp doorheen te mengen, een snufje zeezout en in kokosrasp te rollen.

Traktatie nr 2 (zoet zomers)

Een hele simpele en leuke traktatie zijn watermeloenijsjes. Online kun je makkelijk ijsstokjes vinden en koop je watermeloen(en) bij je lokale groenteboer. Snij de watermeloen in plakken en vervolgens door de helft. Snij er dan driekhoejes van en steek het ijstokje onder in de watermeloendriehoek. Steek ze op een door de helft gesneden watermeloen voor een leuke presentatie.

Traktatie nr 3 (zoet fruitig)

Voor Sophie haar verjaadag heb ik gekozen voor een mooie roze groenten en fruit smoothie en alle kindjes hebben gesmuld!

Gebruik wortel- en bietensap als basis (mooi voor de kleur en gezonder dan alleen fruit juice). Deze kun je zelf maken met een juicer, maar is ook al ‘ready to go’ verkrijgbaar in de natuurwinkel, biosupermarkt of misschien ook wel in het reform schap in jouw supermarkt.

Verder heb ik verse en een pakje diepvries mango, een paar bananen, klein blikje kokosmelk en sinaasappelsap gebruikt. Je kunt natuurlijk, helemaal naar eigen idee en smaak, jouw b-day smoothie maken! Maak bijvoorbeeld een groene smoothie met spinazie, komkommer, een ‘hint of mint’, sinaasappels, bananen en kokosmelk.

NOTE Ik heb gekozen voor kokosmelk, omdat het de smoothie een heerlijke zachte smaak geeft en door de (goede!) vetten in kokosmelk worden de fruitsuikers in de smoothie gelijdelijker opgenomen en geven een minder heftig effect voor de bloedsuikerspiegel.

Ik heb kleine flesjes gebruikt om de smoothie in te presenteren. Op de zijkant heb ik leuke papieren rietjes geplakt met een fleurig stukje plakband. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de smoothie in mooie kannen te serveren en daar ter plekke in te laten schenken door de juf/meester.

Deel jouw ervaring!

Heb jij een verantwoorde traktatietip of idee? Ik vind het leuk om jouw ervaring te lezen!