Zwangerschap verhogen op een natuurlijke manier - tips

10 tips om de vruchtbaarheid te verhogen op een natuurlijke manier

Steeds meer koppels hebben het moeilijk om zwanger te geraken. Hoewel dit van heel wat factoren afhangt, is het bewezen dat levensstijl en voeding hier een grote rol in spelen. Wil je de kans op een zwangerschap verhogen, verhoog dan eerst en vooral je gezondheid. Hieronder lees je hoe.

Begeleiding voor een gezonde baby

Wist je dat je baby jouw darmflora erft? Door hier aan te werken zal je ervoor zorgen dat je toekomstige baby minder klachten zal krijgen. Dit is zwangerschapsbegeleiding 2.0.

10 tips om je vruchtbaarheid te verhogen

Body composition & lichaamsgewicht

Voor de vrouw zou een BMI tussen 20 en 25 ideaal zijn om zwanger te raken. Met een BMI tussen 29 en 35 zou het twee maal zo lang duren en bij een BMI onder de 19 zou dit nog veel langer duren. Als je wil weten hoe je je BMI berekent: je lichaamsgewicht in kg delen door je lichaamslengte in meter in het kwadraat. vb: een vrouw van 55 kg en 1m60:

55 / (1,6×1,6) = 21

Ook het vetpercentage speelt een rol omdat dit de hormonale balans kan verstoren. Vooral omdat elke vetcel oestrogeen produceert. Dit geldt overigens ook voor mannen. Studies bij vrouwen hebben aangetoond dat een vetpercentage van meer dan 26% de kans op zwangerschap absoluut vermindert.

Voor mannen zijn geen exacte percentages te vinden in dit verband, maar naar mijn bescheiden mening mag een man (niet atleet) zich als vet beschouwen bij een vetpercentage van meer dan 15%.

Matig cafeïne

Meer dan 5 koppen koffie per dag (500 milligram cafeïne) wordt automatisch met lagere vruchtbaarheid geassocieerd. Zes koppen thee zou hetzelfde effect hebben. Gematigd gebruik van koffie kan dus geen kwaad. 1 à 2 koppen per dag zijn aanvaardbaar. (bron: American Society for Reproductive Medicine) maar het is sterk aan te raden onder de 250 milligram per dag te blijven.

Matig alcohol

Uit een Zweeds onderzoek bleek dat vrouwen die meer dan 2 alcoholische dranken per dag dronken, hun vruchtbaarheid met bijna 60% zagen afnemen. De kans op een miskraam is ook groter als de vrouw voor de zwangerschap regelmatig alcohol drinkt.

Onrechtstreeks draagt alcohol bij aan leaky gut, een tekort aan B vitaminen, beroving van het mineraal zink, reductie in testosteronproductie bij mannen en gewichtstoename … geen van deze is bevorderlijk als je wil zwanger worden.

Niet roken

Rook niet als je zwanger wilt worden! Ook het zogenaamde meeroken kan al schadelijk zijn. Onderzoek bij vrouwen wees uit dat roken de kans op vruchtbaarheid met 33% verminderde. Ook bij ziekenhuisbehandelingen (bv. in vitro fertilisatie) is de kans 50% kleiner op vruchtbaarheid bij actief en passief roken. Mocht je motivatie om te stoppen nog niet groot genoeg zijn: roken vergroot de kans op een miskraam en vergroot de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Ook rokende mannen zijn minder vruchtbaar. Portugese wetenschappers toonden aan dat roken het receptievermogen van de eicel in de baarmoeder voor de spermacel beïnvloed. Bij mannen kan roken anderzijds leiden tot verminderde spermaproductie én tot beschadiging van het DNA. De Portugese studie werd gepubliceerd in ‘Current Opinion in Obstetrics and Gynecology’. Zwangere vrouwen stoppen beter helemaal met roken.

Gezonde voeding

  • Vermijd ontstekingen door geraffineerde suikers en transvetten te vermijden. Ontstekingen jagen je stresshormoon de hoogte in, iets wat je net beter laag houdt als je zwanger wil worden.
  • Eet biologisch voedsel omdat het meer voedingsstoffen bevat.
  • Eet zo zuiver mogelijk. Probeer kant-en-klare maaltijden en voedsel met smaakversterkers, kleurstoffen en bewaarmiddelen zoveel mogelijk te vermijden.
  • Drink voldoende water (0,033 x je lichaamsgewicht), vermijd kraantjeswater omdat dit chloor bevat, wat alle bacteriën dood, ook de goede.
  • Gebruik noten en zaden.
  • Eet 2 stukken fruit per dag
  • Eet groenten (half bord) bij elke maaltijd.

Vertering & opname

Je bent wat je eet, maar je bent vooral wat je opneemt. Je tijd nemen om te eten en voldoende kauwen is hierbij belangrijk. Het reduceert je voeding tot verteerbare deeltjes en zorgt voor de enzymenproductie.

Een optimaal maagzuur- en pepsine gehalte zorgt ervoor dat je eiwitten afbreekt en dat je je verteringsenzymen – alsook vitamine B12 – activeert (zie mijn eerder artikels). Eventueel kan je tekorten aanvullen met extra verteringsenzymen.

Als je darmslijmvlies gaten vertoont (leaky gut) laat je moleculen door die te groot zijn – evenals bacteriën en parasieten – en ligt niet alleen je immuunsysteem, maar ook je ontgiftingssysteem constant onder vuur. Dit ook met een normale voeding! Het is dan onmogelijk om je voedingsstoffen op te nemen.

Zet ook je darmflora op punt. De darmflora speelt een rol in de vertering, het immuunsysteem, je oestrogeenmetabolisme, je ontgifting en onrechtstreeks ook je gemoed (serotonine). Alsook de aanmaak van B-vitaminen. Uiterst belangrijk dus! Wil je hierbij begeleiding en advies check dan zeker even deze zwangerschapsbegeleiding.

Als ik één supplement aanraad voor iedereen dan is het probactiol plus van Metagenics. Deze zijn van hoge kwaliteit omdat de stam herkenbaar is en er 15 miljard levende bacteriën in elke capsule zitten. Dit is ruim voldoende volgens de studies die effect tonen bij suppletie met probiotica.

Vermijd Xeno-Oestrogenen

Op mijn website vind je een uitgebreid artikel over xeno-oestrogenen. In het kort komt het erop neer dat heel wat chemische stoffen een hormonale reactie kunnen triggeren door zich op de oestrogeenreceptoren te zetten. Hiermee verstoren ze onze hormonale balans en dit geldt zowel voor vrouwen als mannen. Concreet zijn dit bijvoorbeeld: herbiciden en pesticiden die we binnen krijgen via de voeding. Maar ook parabenen via verzorgingsproducten en – last but not least – BPA (bisphenol-A).

Een stof die we in plastiek terug vinden. Maar ik eet toch geen plastiek hoor ik je al denken? ik hoop inderdaad voor je dat je geen Tupperwarepotten verslindt als vieruurtje 🙂 Evengoed krijg je plastiek binnen via: hete dranken in plastieken bekertjes, plastieken potten in de microgolf, je waterfles die je in je auto laat liggen bij zonnig weer,…

Mannen, dit is zelfs zo schadelijk voor je testosteronniveau dat we van chemische castratie spreken!

Man: voed en bescherm je zwemmers!

Essentiële voedingsstoffen die de kwantiteit en kwaliteit de zaadcellen opkrikken zijn:

  • Antioxidanten. Antioxidanten die tevens bijdragen in de productie van de zaadcellen zijn vit A, C, en E. Deze vrijwaren de cel van vrije radicalen.
  • ZInk: de meest essentiële voedingsstof voor het seksuele functioneren van de man. Het is zowel nodig voor testosteron metabolisme, testicle groei, zaadproductie, beweeglijkheid, verminderen van oestrogeen, enz. Elke keer als een man ejaculeert verliest hij 5 mg zink.
  • Selenium: een tekort kan onvruchtbaarheid veroorzaken. Het vormt de zaadcel en draagt bij aan de productie. Het is tevens een antioxidant.
  • Vit B6, B9, B12
  • Mangaan

Te vermijden:

  • het dragen van spannend ondergoed,
  • sauna’s en hete baden (dit geldt trouwens ook voor vrouwen)
  • elektromagnetische straling: gsm in de broekzak, laptop op de schoot, wifi, gsm, pc in de slaapkamer, …

Dat laatste mag dan nog niet 100% bewezen zijn, het is een feit dat het je stresshormoon cortisol de hoogte in jaagt. Sowieso niet echt bevorderlijk voor de hormonale balans en dus ook de algemene gezondheid.

Stressmanagement

Chronische stress kan vruchtbaarheidsproblemen geven, omdat het lichaam een stressvolle omgeving niet als veilig beschouwt voor de pasgeborene.

Onze stressrespons is nog altijd gelijk aan die uit de oertijd en vertelt het lichaam dat deze vrouw geen tijd heeft om voor een kind te zorgen. Met alle mogelijke moeilijkheden van dien.

Een hormoon werkt nooit alleen en dus worden ook andere hormonen die essentieel zijn bij de vruchtbaarheid beïnvloed door chronische stress: zoals progresteron.

Tracht je bron van stress te begrijpen en te elimineren waar mogelijk. Daarnaast zijn er uiteraard tal van opties om je stress te beheersen). Je begrijpt inmiddels wel dat jezelf opjagen om zwanger te worden contraproductief werkt. Dergelijke zaken kunnen het resultaat net negatief beïnvloeden. Je laat best moeder natuur haar gang gaan en maakt je zo min mogelijk zorgen.

Seks

Timing: Het moge duidelijk zijn dat de timing van de gemeenschap eveneens invloed heeft op de vruchtbaarheid.

De American Society for Reproductive Medicine spreekt in dat verband van het “fertile window”, het vruchtbaarheidsvenster dat de kansen op zwangerschap kan verhogen. Het betreft een interval van zes dagen dat stopt op de dag van de ovulatie. Zwangerschap is het meest waarschijnlijk in de drie dagen voorafgaande aan de ovulatie.

Regelmaat is belangrijk: Het uitstellen van seks vergroot de kansen op zwangerschap niet, zo blijkt uit een studie gedaan in opdracht van de American Society for Reproductive Medicine. Regelmatige seks is belangrijker dan zorgvuldig uitrekenen wanneer er met de meeste kansen op zwangerschap een copulatie plaatsvindt.

Het niet hebben van gemeenschap gedurende vijf dagen kan de kwaliteit van sperma negatief beïnvloeden.

Begeleiding voor een gezonde baby

Wist je dat je baby jouw darmflora erft? Door hier aan te werken zal je ervoor zorgen dat je toekomstige baby minder klachten zal krijgen. Dit is zwangerschapsbegeleiding 2.0.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant?