Gezondheid

Zoals beloofd hebben we in deze editie aandacht voor het stresshormoon cortisol. De meest gekende oorzaken van een verhoogd cortisol zijn: werkdruk, relaties, verkeer, ouderschap, angsten en slaaptekort. Waar de meeste mensen niet bij stilstaan is dat er nog heel wat lichamelijke factoren zijn die je cortisol de hoogte in jagen. De meest onderschatte daarvan zijn: ontstekingen, uitdroging, voedselintoleranties, overdreven duurtraining, onregelmatige bloedsuikerspiegels, voedingsdeficiënties en electromagnetische straling.

Cortisolmanagement: Platte buik en verhoogde levenskwaliteit.  

Bekijk dit zeker niet zwart/wit! Cortisol vervult heel wat belangrijk functies in het lichaam. Het is zeker geen kwestie van hoe lager, hoe beter. De voornaamste (en primaire) functie van cortisol is om je lichaam voor te bereiden op vechten of vluchten. Er worden suikers in je bloedbaan gepompt, je bloeddruk en hartslag gaat de hoogte in en je spieren komen op spanning. Bovendien is cortisol je lichaamseigen ontstekingsremmer.

Zoals vele systemen in het lichaam volgt het een bepaald ritme. Een piek in de ochtend en daarna, gedurende de dag, zakt het niveau zodat je

’s avonds makkelijk kan inslapen. Dit is ook de reden dat wakker worden zonder wekker al een eerste teken van een normale cortisolspiegel is. En daarom is het ook beter om ’s morgens in plaats van ’s avonds te trainen.

….

Het volledige artikel vind je in Visita Magazine.